Fókuszban a gyermekek képességei

Képesek-e az óvodás gyermekek 3 dimenziós modellek alkotására? Mennyire tudják alkalmazni logikai és kombinációs készségeiket?
Ezekre a kérdésekre is keresték a választ Belgiumban.
Ooigemben, egy Belgiumban található óvodában kutatást végeztek, melynek keretén belül 59 óvodást teszteltek, hogy hogyan reagálnak a 3 dimenziós Happy Cube logikai puzzle modellekre? Céljuk az volt, hogy felderítsék ezen fejlesztő játékok óvodai használhatóságát.
A kutatásnak 3 fő kérdése volt:

1. Képesek-e arra a 2.-3. éves óvodás gyerekek, hogy 2 dimenziós elemekből 3 dimenziós konstrukciókat kreáljanak?

2. Milyen instrukciót preferálnak a gyerekek jobban? Szóbeli utasítást, fényképes útmutatást, körvonalas rajzot, vagy élethű ábrát?

3. Képesek-e arra a gyerekek, hogy szétbontsák és visszahelyezzék az elemeket a 2 dimenziós sablonba? Mennyire nehéz és mennyi időbe telik? Nem veszítik-e el a figyelmüket?

happy cube puzzle

Kép forrása: www.happy.be

A kutatáshoz több csoportra osztották az óvodásokat. Kevert korosztályt is vizsgáltak, illetve 2.-3. éve óvodába járó gyerekekből álló csoportot. A gyerekeknek először mutattak egy tökéletesen összerakott kockát, majd felkérték őket, hogy építsék meg saját maguk is. Az eredmény lenyűgöző volt és a gyerekek is lelkesedtek a feladat iránt. A gyerekek 63%-a el is készítette a kockát 5 percen belül. Igaz, néhányan összeillesztették a kockát, de nem helyesen csatlakoztatták össze az oldalakat. De ezek ellenére is jó volt látni, hogy hogyan tanulnak egymástól. A következő feladathoz külön csoportokra osztották az ovisokat, és mindegyik csoportnak ugyanazt a feladatot adták, vagyis egy 4 emelet magas torony összeállítását, azonban más úton továbbították az instrukciókat. Van akinek szóban, egyeseknek körvonalas rajzon, egy másik csoportnak pedig a modell kicsinyített rajzát mutatták meg. A tapasztalatuk az volt, hogy sok gyerek képes kirakni a tornyot a meghatározott időn belül, de a legjobban azok teljesítettek akik a körvonalas ábrát kapták instrukciónak. ezzel szemben abból a csoportból, ahol csak szóbeli utasítást kaptak senkinek se sikerült felépítenie a tornyot. Ugyanezt az eredményt figyelték meg a következő feladat során is, ahol a gyerekek célja egy híd felépítése volt.

happy-cube-híd

Kép forrása: www.happy.be

A szóbeli utasítást kapott csoportból senki se volt képes összeállítani, míg a legjobban az ábra alapján dolgozók teljesítettek. A teszt utolsó lépéseként megkérték a gyerekeket arra, hogy szedjék össze az elemeket és pakolják vissza azokat a 2 dimenziós sablonba. habár azt gondolták, sok gyerek hisztissé válik majd mert el kell rombolni műveit, mégis meglepve tapasztalták, hogy a takarítás nagyon könnyen ment. Még azoknak a gyerekeknek is sikerült visszahelyezniük az elemeket a sablonba, akik az elején nehézségekkel küszködtek a kocka kirakásakor, s boldogan, elégedettséggel arcukon helyezték vissza az elemeket a helyére.

 Végül a kutatás során az alábbi eredményekre jutottak:

1. Azok a gyerekek, akik már 3. éve járnak óvodába képesek arra, hogy 2 dimenziós elemekből 3 dimenziós építményeket alkossanak. A 2. éve óvodába járó gyerekek még kisebb nehézségekkel bajlódnak, de nyitottak arra, hogy tanuljanak idősebb társaiktól.

2. A körvonalakból, ábrából álló instrukciók alapján hatékonyabban megértik és teljesítik a feladatot mint szóbeli útmutatás alapján.

3. Az óvodások képesek akár 5 percen belül szétszedni és helyére rakni az elemeket, mely boldogsággal és sikeresség élményével töltötte el őket.

happy-cube-logo